Hoppa till sidans innehåll

Lost Hills -19

27 FEB 2019 15:54
Två Norbergspiloter var med då Världscupen -19 drog igång i USA i början av februari, Per Findahl och Bror Eimar. Under en dryg vecka så skulle hela tre Världscuptävlingar flygas och därtill även två andra tävlingar. Så piloterna såg fram mot en hård
  • Skapad: 27 FEB 2019 15:54

På bilden, Per Findahl. 
Den första tävlingen som flögs var Kiwi Cup som arrangerades av Nya Zeeland. Per flög säkert genom grundomgångarna och gick tillsammans med 20 andra till final. Vinden ökade rejält till finalen. Per gjorde en grym start med sin korta flapper och började glida från bra höjd. Men på höjden drev modellen fort och slutet av flygningen kunde inte ses på grund av att modellen flög bakom bergen 2 km ner i vinden. Tiden slutade på 312 sekunder vilket också Jes Nyhegn, Danmark fick ihop. Segern gick till John Carter England som landade innan bergen på tiden 322 sekunder. Per och Jes fick då flyga en final till. Per fick åter igen till en bra start och började glida högt. Jes modell tog mark före Pers och Per valde då att radio dt:a sin modell för att inte flyga så långt bort. Det blev alltså en andraplats för Per i Kiwi Cup. Bror missade lite i början av tävlingen och valde att inte flyga klart tävlingen. Dagen efter flögs de mindre klasserna och Per tävlade i klass F1H. Arrangören flög en lång flygning i den första starten vilket skulle kunna användas sedan om tävlingen inte kunde avslutas efter tre flyoffer. Per fick till en bra tid runt 4,5 minuter i den första starten. Per flög sedan full tid i resterande grundstarter, det gjorde också tre till piloter. I den första finalen tappade Brian van Nest, USA, tid och tre återstod. I den andra finalen försvann Blake Jensen USA och då återstod bara två piloter med full tid, Zak Yehuda, Israel, och Per. Nu valde arrangören att avsluta tävlingen och extratiden i den första grundstarten fick avgöra tävlingen. Här hade Per bästa tiden och fick då segern i F1H tävlingen.
Mitt i veckan flög Canada North American Cup.Per flög åter igen stabilt och klarade sig genom grundstarterna utan missöden. 19 F1A piloter återstod till finalen.Bror flög också bra i klass F1B och tog sig till finalen som samlade hela 34 piloter. Vädret var bra när finalerna skulle startas, men tyvärr drog en storm in och på bara några minuter vände vinden och tilltog enormt i styrka. Det medförde att inga finaler kunde flygas på kvällen. Även nästkommande dag blev för blåsig för att finaler skulle kunna genomföras. Per hade skadat sin axel under North American Cup och var glad för den extra vilodagen. Sista tävling drog alltså igång utan att finalen i North America Cup hade flugits. Max Men klass F1A blev en riktigt tuff tävling under grundstarterna. Vinden var stark och turbulensen enorm då arrangören lade startplatsen precis bakom en odling med pistagenötter. Per kämpade på i vinden och lyckades ta sig hela vägen till final även denna gång. Endast fem piloter klarade den bedriften. Ingen final kunde nu heller flygas i blåsten så även Max Men finalen fick skjutas upp.
F1B tävlingen drog igång dagen efter F1A tävlingen, nu med bättre väder. Bror fick ett par missar under dagen och slutade på plats 26. Sista dagen på fältet för svenskarna skulle alltså innehålla två avslutande finaler och sedan också tävling i de små klasserna. F1A finalen till North America Cup började. Per fick till en riktigt bra start och hans långa flapper började glida på hög höjd. Tyvärr drev den också långt i vinden och landade högt uppe på ett berg, vilket gjorde att viktiga sekunder missades. Pers tid räckte slutligen till en sjätteplats i tävlingen. Jama Danier, Canada segrade. Efter F1A finalen så flögs finalen i klass F1B. Bror fick ihop tiden 357 sekunder vilket räckte till en hedrande 12 plats i den tuffa konkurrensen. Segrade gjorde Alexande Andriukov, USA med en flygning på drygt 8 minuter.
Nu föjde då finalen i Max Men tävlingen, F1A flög åter igen först. Per gjorde en bra start igen och modellen höll höjden bra under flygningen. Den höll sig också framför bergen denna gång vilket gav en bra tid. Pers modell landade efter 524 sekunder vilket var den näst längsta tiden och belönades med ytterligare en silverplats för Per. Åter igen segrade Jama Danier, Canada, nu  med tiden 554 sekunder. En bra start för Per i den totala Världscupen med två andraplatser och en sjätteplats i klass F1A. 
Småklasstävlingen som skulle avsluta veckan kunde Per bara flyga två av de fyra grundstarterna eftersom vinden ökade under dagen och arrangören sköt upp två av grundstarterna till svenskarnas avresedag. Men sammantaget en bra vecka för svenskarna som kanske inte fick så mycket träningstid som man hoppats eftersom vädret var tufft under veckan men ändå en hel del framskjutna placeringar i tävlingarna.
Skribent: Robert Hellgren
Epost: Adressen Gömd

  

Norbergs Flygklubb English Version

English version

 

 

 

SweCupLogo

 

Sliglandasnurren

 

Scandinavian-Free-Flight-Week-2012_bred

 

Hans Ohlsson Memorial Cup

 

 

 

Norbergs Flygklubbs samarbetspartners:

 

 

Handelsbaken Norberg

 

Flag Counter

Postadress:
Norbergs FK - Flygsport
C/O L.G Söderlind, Stigaregatan 10
73834 Norberg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: [saknas] Information

Se all info