Hoppa till sidans innehåll

Landslagets träningsläger


Teoridel

1.       Lagledarens uppgifter. Instruktion för lagledare.
Instruktion för lagmedlem. Gemensam uppförandekod.

2.       Målsättning.

3.       Startordning.

4.       Funktionell utrustning och samordning inom laget: kikare, kikarstativ, modelltält,
F1B-stativ, hammare, radio, GPS, mm.

5.       Central depå.

6.       Bedömning av väder. Hjälpmedel för termiksökning, WTR-3.

7.       Taktik. Disponering av tid i perioden. Medtävlare – medhjälpare. Disponering av
resurser under fly-off.

8.       Beredskap för flygning med två modeller, grundstarter och fly-off.

9.       Koncentration och avkoppling under tävling.
 

10.    Självförtroende och uppträdande.

11.    Omdisponering och prioritering under tävling.

12.    Psykisk-autogen träning (sofflocksträning).

13.    Taktisk träning.

14.    Fysisk träning.

15.    Disponering av fysiska resurser. Sol, värme, vätskeintag, mat, mm. Mineralvatten. 
Broschyren ”Hälsoråd för Sydeuropa...”

16.    Genomgång av modeller: mätning, märkning, Model Aircraft Specification Certificate, mm.

17.    Mekaniska system: motorer, timers, buntsystem, propellrar, flappersystem, mm.

18.    Elektroniska system: timers, servos, Tx, RDT, mm.

19.    Startteknik F1A: snurrekroksstart, medhjälpare, kommunikation, regler.

20.    Startteknik F1B: motorinkörning, uppvevningsteknik, laddning, efterdragning.

21.    Startteknik F1C: motorstart, ljudstörda tidtagare, start i förhållande till termikblåsan.

22.    Genomgång av regler.

23.    Vanliga incidenter med tidtagare och hur de kan förebyggas.

24.    Ev. kontakt med CD eller Jury.

25.    Beredskap för att rätta till misstag.

26.    Modellhämtning: färgschema på modellen, riktning, DT-meddelande, landningsmeddelande.

27.    Radiokommunikation: apparatträning, frekvenslistor, callfrekvens, Tx-frekvens, terminologi,
uppgifter till hämtgänget/startlinjen, antenner, pejling mot Tx.

28.    Typer av kommunikation: information, uppmaningar, varningar, meddelande som kräver svar.

29.    GPS: waypoint på de svenska startplatserna, kontroll av magnetisk missvisning, val av
kompasskikare för hämtriktning från startlinjen.

30.    Förberedelser för hämtning utanför fältgränsen: hjälp från arrangör, språkproblem, försvunnen/stulen modell, polisanmälan, mm. Fordon för hämtning. Har arrangör tillgång till lokal hämthjälp, flygspaning?

31.    Genomgång av SMFF: s försäkring: giltighet, omfattning, krav på dokumentation, FAI-licens, pass, hemförsäkring, extra reseförsäkring, valuta, mm.

32.    Flygresor till EM/VM: emballering av trunken, trunken i kabinen, bagagevikt, handbagage, mm.

33.    Bilresor till EM/VM: dokument för bilen, bilförsäkring, gränskontroller, tullen, mm.

Praktikdel

34.    Flygträning.

35.    Tävlingsmoment. Träning med WTR-3.

36.    Radiokommunikation. Användning av call-frekvens alternativt Tx-frekvens.

37.    Utrustning i hämtgänget.

38.    Tx-pejling. Olika antenner. Användning av GPS. Olika typer av GPS.

39.    Teknik för hämtning i majsfält, solrosfält och andra höga grödor.

Uppdaterad: 26 JUN 2010 15:40 Skribent: Bror Eimar

Postadress:
Norbergs FK - Flygsport
C/O L.G Söderlind, Stigaregatan 10
73834 Norberg

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: [saknas] Information

Se all info